Stenshamn 16/6

Sove længe dag!
Kom først ud af havnehullet kl. 0725. Gad ikke lige starte i regnvejr.
Nå, men vinden og bølgerne bestemte lige at jeg ikke skal til Hanö, så kursen er lagt om, så jeg stikker tværs over Hanöbugten, til Stenshamn (ved Karlskrona), med forventet ankomst….. en gang i aften.
God frisk vind på 13 m/s, lige i r…. giver fine surferbølger og pæn fart blot med en rebet storer. Til gengæld er det ikke nemt at beholde kaffen i kruset
Er nået de 20 sømil her kl. 1100. Så mangler der bare 55.
Alt vel ombord.
Godt gennembanket, anduvede jeg Stenshamn kl. 2055  – troede jeg  Jeg havde fået sat et enkelt waypoint forkert i plotteren og landede i regntykningen i stedet i Ungskär. Øv, der er kun 1.60 m. dybt, så der kunne jeg ikke komme til kaj. Havnene ligner fuldstændig hinanden i havnelodsen. Tilbage igen ved at snirkle mig ud og ind igennem alle skærene, for endelig at lande i den rigtige havn. Her var der til gengæld så meget mudder, at jeg heller ikke kunne komme ind og fortøje ved de tre første gæstepladser jeg prøvede, men alle gode gange 4, og bingo.
Det var en fin sejlads med en middelvind på 12-15 m/s, bortset fra at min preventor sprang, to gange, med ufrivillige bomninger til følge. Ingen skader, men sejlads i bølger på størrelse med en dobbeltdækkerbus giver en del blå mærker. Registrerede at loggen viste en fart på 10,8 knob, medens jeg surfede ned af en af disse monstre. Det er herre sjovt, så længe båden ikke skærer for meget ud under nedturen
Det blev til 76 sømil på 13,5 timer og en meget træt skipper.